Friday, January 21, 2011

konsep cinta dari pandangan C pemuda ~~


insyaAllah, hatinya sentiasa di hatiku.....aku kan selalu berdoa untuk kebahagian dia dunia akhirat .
insyaAllah, dirinya baik2 sj di sana tanpa diriku yg mehiruk pikuk kan keadaan....

aku off fon bukan kerana dah xnak behubung dgnnya......tp kerana takut akan keputusannya dalam hubungan ni....*ya aku lelaki, tp aku jg punya perasaan syg yg mendalam bagi seorg wanita*

ini dugaan, ujian yang datang pada siapa yg ingin berkasih....

1.ingin mencintai Allah....perlu faham apa yg diperintahNya....bukan sekadar bersolat,tp faham apa yg Dia inginkan supaya kita sebagai hamba, menuju ke arah kebenaran.

2.ingin mencintai Rasul....patuh pada perintah baginda, kerana apa yg disabda oleh baginda hanya dari Allah..cintai keluarganya ( Ahlulbait baginda )..faham siapa ahlulbait baginda. Baca setiap buku2 agama, fahaminya, dalaminya.....jgn pandang pada sebelah pihak sahaja.....

3.ingin mencintai ibu-ayah.....jadi yg terbaik, sentiasa jg adab yg sudah dikata dicerita , dinasihat oleh mereka. bukan wang atau harta yg mereka mahukan, cuma serangkap doa buat mereka dipermudahkan serta dimurahkan rezeki. itu tanggungjawab anak2 buat ibu bapa.

4.ingin mencintai keluarga....sygi mereka sepertimana menyayangi dirimu....kerana darah serta daging mu bersama dengan mereka juga.

5. ingin mencintai sahabat....jg hati mereka, berlemah lembut dengan mereka, sentiasa bertanyakan khabar perihal mereka, kerana mereka org yg akan bersama kita bila kita kesunyian nnt.

6.ingin mencintai si dia....perlukan kesabaran, kelemah lembutan, kejujuran serta keikhlasan yang x terhingga...kerana dia org luar dari kehidupan kita. perlukan kepercayaan untuk dirinya.

persoalan : salahkah seseorg ingin mencintai seseorg itu, perlukah terus melangsungkan pernikahan tanpa perkenalan atau secebis pengetahuan perihal si dia ???

bukan untuk sesiapa kita lakukan perkara ini, tp untuk kehidupan yg berkekalan..bersamanya hidup hingga smpai hujung nafas di dunia....

perlukah begitu untuk bercinta ???
ku lakukan ini untuk diriku....untuk bimbing dirinya serta bawa diriku ke akhirat sana....
salahkah ???

3 comments:

  1. nie kira dah tahap penovel terkenal la....tp sj xnak kecoh lagi...
    nnt M'sia nak ja buku baru....
    bila nak fokus on engineering...
    waaaa
    :)

    ReplyDelete